Hipertensiune - Ce trebuie să știi pe măsură ce îmbătrânești

Hipertensiune - Ce trebuie să știi pe măsură ce îmbătrânești

Pentru început, nu poți vedea tensiunea arterială. Și de cele mai multe ori, nu o poți simți. Dacă te afli printre cei 7 milioane de români ce suferă de hipertensiune, atunci este important să înțelegi efectele ei asupra sănătății tale și să iei măsuri pentru a reduce riscurile. Tensiunea arterială este presiunea exercitată de către sânge asupra pereților arterelor. Presiunea sângelui are fluctuații normale de-a lungul unei zile — scade când ești relaxat sau când dormi, crește dimineața și se află într-o creștere temporară atunci când ești stresat, entuziasmat sau când faci exerciții fizice. Dar când nivelul presiunii sângelui crește prea mult, poate cicatriza sau slăbi vasele de sânge. Aceasta poate dubla riscul de infarct, poate mări riscul de a avea un atac cerebral de patru ori, poate duce la pierderea vederii, probleme cu rinichii, demență, probleme de circulație cum ar fi boala arterială periferică (durere în picioare), slăbirea oaselor și contribuția la disfuncția erectilă la bărbați.

Hipertensiune arterială: Cauze și Factori de Risc

Dacă fumezi, greutatea ta este peste medie, iar dieta ta este bogată în grăsimi și sare, bei alcool în exces, trăiești cu un nivel ridicat de stres și nu faci multă mișcare, atunci este foarte posibil să te încadrezi la un nivel mai mare a riscului de hipertensiune. Unele cauze ale hipertensiunii nu pot fi controlate, cum ar fi gena ta sau rasa. Îmbătrânirea joacă un rol mare de asemenea. Chiar dacă nu dezvolți hipertensiune arterială între vârstele de 55 și 65 de ani, riscul de a face hipertensiune până la sfârșitul vieții este unul enorm. Un studiu Johns Hopkins vizând 975 de persoane în vârstă, a arătat că un stil de viață sănătos a ajutat 40% din persoane să nu mai folosească medicamente pentru hipertensiune.

Prevenirea Hipertensiunii

Un stil de viață sănătos este un scut puternic împotriva tensiunii arteriale crescute și a efectelor sale dăunătoare. Acești pași pot reduce riscul dacă aveți deja prehipertensiune sau hipertensiune arterială.

Elimină greutatea în plus. Kilogramele în plus, în special grăsimea excesivă din abdomen, pot ridica presiunea sângelui prin mărirea volumului de sânge și prin tulburarea balansului hormonilor care se ocupă de reglarea presiunii.

Redu nivelul de alcool. Moderarea alcoolului este foarte importantă. Dacă ești bărbat și bei mai mult de două pahare pe zi sau dacă ești femeie și bei mai mult de un pahar pe zi, atunci este timpul să te oprești. În timp ce puțin alcool poate relaxa arteriile, prea mult are fix efectul opus.

Mișcă-te mai mult. Exercițiile fizice și alte tipuri de activitate fizică ajută la menținerea arterelor flexibile și, de asemenea, reduc activitatea în sistemul nervos simpatic, care poate îngusta vasele de sânge și poate stimula tensiunea arterială.

Încearcă să menții un nivel sănătos a presiunii. Mineralele calciu, magneziu și potasiu (găsite în produse lactate cu conținut scăzut de grăsimi și fără grăsimi, cum ar fi laptele și iaurtul) ajută organismul să regleze tensiunea arterială. Prea puțin vă poate crește tensiunea arterială. La fel și în cazul cantității ridicate de sodiu, găsit în multe alimente procesate. Prin creșterea nivelului de sodiu, corpul tău reține multă apă, ceea ce duce la creșterea volumului de sânge și la îngustarea vaselor mici de sânge. Grăsimile saturate, găsite în carne, brânză, sau unt, pot de asemenea ridica nivelul presiunii sângelui.

Oprește-te din fumat. Fumatul dăunează arterelor și crește riscul de boli a inimii. În timp ce fumați o țigară, substanțele chimice din produsele din tutun ridică tensiunea arterială.

Redu nivelul de stres. Nu este clar dacă terapiile minte-corp au un efect de durată asupra tensiunii arteriale sau reduc riscul, dar este cunoscut faptul că răspunsul organismului la stres eliberează hormoni care cresc temporar tensiunea arterială. Vă veți simți mai bine și va fi mai ușor să faceți alte modificări sănătoase, dacă practicați în mod regulat o tehnică de liniștire a stresului, cum ar fi exerciții de respirație, relaxare progresivă și activități de fitness. De asemenea, meditația s-a dovedit a reduce riscul de atacuri de cord și accidente vasculare cerebrale la persoanele cu tensiune arterială ridicată.

Hipertensiune (HTA) - Diagnostic și Tratament

Pentru a aduce tensiunea arterială ridicată la un nivel sănătos, medicul dumneavoastră vă va recomanda schimbări a stilului de viață, medicamente sau ambele. Decizia de a începe medicația tensiunii arteriale, cantitatea și tipul medicamentelor prescrise de medicul dumneavoastră, va depinde de severitatea tensiunii arteriale crescute. Dacă aveți prehipertensiune sau dacă tensiunea arterială este ușor crescută, numai schimbările stilului de viață pot fi primul pas. Pierderea unui procent de 10 la sută din greutatea corpului, reducerea de sodiu, îmbunătățirea dietei și mișcarea în mod regulat va duce, de obicei, la o scădere a tensiunii arteriale. Dacă tensiunea arterială este mai mare, medicul dumneavoastră vă va recomanda în continuare aceste modificări, împreună cu medicamente pentru tensiunea arterială.

Există șase tipuri majore de medicamente pentru tensiunea arterială:

  • Medicamentele diuretice, care ajută organismul să elimine cantitea în plus de apă și sodiu
  • Medicamentele beta-blocante, care reduc ritmul cardiatic și producția de sânge, deci, reduc tensiunea arterială.
  • Medicamentele vasodilatatoare, inhibitorii ACE, inhibitorii ARB și blocanții de calciu, toate acestea relaxează vasele de sânge contractate.

Sunt două lucruri importante de știut despre tratament:

Medicul vă poate crește doza treptat. Ca nivelul presiunii să scadă, este posibil să dureze între o lună și șase săptămâni, lucru ce se realizează prin creșterea dozelor. Scăderea prea rapidă a tensiunii arteriale poate provoca amețeli și poate crește riscul de cădere.

Raportează efectele secundare. Niciodată să nu oprești tratamentul din propria inițiativă. Sună doctorul și informează-l în legătură cu orice fel de efect secundar pe care îl resimți. Astfel, el va putea să facă mici ajustări sau chiar să schimbe complet tratamentul.

Viața cu Hipertensiune

Tensiunea arterială ridicată adesea nu are simptome, ceea ce poate complica puțin lucrurile. Acești pași vă pot ajuta să vă păstrați angajamentul de a controla tensiunea arterială de la zi la zi.

Folosește un sistem tip reminder. O alarmă la ceas sau la telefon, o notiță pe frigider, orice sistem îți este mai comod. Aproximativ una din două persoane cu hipertensiune arterială nu își iau medicamentele conform instrucțiunilor, o greșeală care poate crește riscul de boli de inimă, accident vascular cerebral și alte probleme de sănătate.

Monitorizează-te. Tu eși cel mai important membru a echipei de supraveghere a nivelului tensiunii arteriale. Un aparat de măsurare a tensiunii arteriale te va ajuta să vezi dacă schimbările stilui de viață și medicamentele își fac efectul.

Consultă-ți medicul după cum este recomandat. Medicul tău poate dori să te vadă la fiecare trei până la patru luni pentru primii ani după diagnostic, pentru a se asigura că medicamentele și schimbările stilului de viață funcționează și pentru a face ajustări. Pentru cineva a cărui tensiune arterială ridicată este bine gestionată și care monitorizează acasă, un control la fiecare șase luni poate fi suficient. Dacă tensiunea arterială este într-un interval sănătos și nu ai nevoie de medicamente, este posibil să ai nevoie doar de o reverificare la fiecare doi ani.

Urmărește mereu nivelul presiunii arteriale. Uneori, medicamentele pentru tensiune arterială poate reduce tensiunea arterială prea mult. Dacă aveți semne de tensiune arterială scăzută - amețeli, leșin, vedere încețoșată, greață - contactează medicul. Pe de altă parte, dacă numărul sistolic (de sus) crește la 180 sau mai mare sau dacă numărul diastolic (de jos) crește la 110 sau mai mare, contactează medicul imediat.

Sfaturi pentru cei ce îngrijesc persoane cu tensiune arterială

Dacă sunteți partenerul sau îngrijitorul unei persoane cu tensiune arterială ridicată, iată cum puteți ajuta.

Întreabă cum poți ajuta cu medicamentele. Poți oferi memento-uri și poți juta persoana iubită să ia medicamente prescrise atunci când trebuie.

Sprijinirea eforturile ce implică un stil de viață sănătos. A susține un obicei sănătos poate face ca persoana iubită să se țină în continuare. Dar încercarea de a controla comportamentul poate avea repercusiuni grave. Dacă persoana iubită nu face schimbări sănătoase, întreabă cum poți ajuta.

Însănătoșiți-vă împreună. Partenerii care se angajează să piardă din greutate și să facă sport împreună, au șanse mai mari de a continua eforturile. Activitățile care se fac împreună ce implică un stil de viață sănătos pot fi inspiratoare, pot genera o competivitate sănătoasă și este mai convenabil, deoarece puteți consuma împreună aceleași alimente și puteți seta același program de exerciții.